Diagnose WMT - Muziektheater op zijn allerleukst
Het trouwe publiek van het Winterswijks Muziek Theater (WMT) is wel wat gewend. De musicalproducties die in de afgelopen jaren onder leiding van Jasper Korving werden gemaakt, blonken uit door een enorme rijkdom aan beelden. Of die nu in het Steengroevetheater te zien waren of in de Winterswijkse Schouwburg: opperst spektakel was altijd gegarandeerd. Die rijkdom vergde overigens nogal wat van de toeschouwer. Alles wat oog en oor was, moest bijgezet worden om de vertelling te kunnen blijven volgen. Niet zelfden bleek dat echter onmogelijk omdat de regie zelf verdwaald raakte in het moeras van de verbeelding.
Toen bij de uitvoering van Romeo en Julia, wegens ziekte van Jasper Korving, Els Damen moest worden ingevlogen ter ondersteuning van de regie bleek dat een gouden greep. Toen nog niet zo merkbaar voor het publiek, maar wel voor de cast. Maar de voorstellingen dit weekend van Big Fish maakten duidelijk wat een geweldig sterke combinatie die duo-regie vormt. Tel daarbij op Dennis Weelink als muzikaal leider en Tom Aafjes als choreograaf en we kunnen zonder overdrijving stellen dat WMT de top vormt van wat het muziektheater in de Achterhoek en Liemers te bieden heeft.
Het verhaal van Big Fish is natuurlijk een kolfje naar de hand van Jasper Korving. Centraal staat de persoon van Edward Bloom die zijn zoon Will altijd de meest fantastische verhalen heeft verteld over hoe hij zijn leven geleefd heeft. Hoe hij een heks ontmoette en de reus Karl en een zeemeermin. Hoe hij al jong te horen heeft gekregen op welke manier hij zo sterven en daardoor manmoedig elk gevaar tegemoet trad omdat hij wist dat dat gevaar niet de oorzaak van zijn dood zou zijn. Als kind was Will een trouw luisteraar van zijn vader en geloofde alles wat die vertelde. Nu hij eenmaal volwassen is weet hij beter en wil hij dat zijn vader serieus wordt. Maar die houdt vast aan zijn versie van zijn levensverhaal. En terwijl Edward Bloom getroffen wordt door een ziekte waaraan hij zal overlijden, zoekt Will bewijzen om de verhalen van zijn vader te ontzenuwen. Wat nog niet zo gemakkelijk blijkt, want op de een of andere manier hebben die het leven van Edward wel degelijk vormgegeven.
Een ingewikkeld en gelaagd verhaal, dat zeker. Maar ook een kapstok om prachtige beelden aan op te hangen. En daar waar in het verleden Jasper Korving in zulke verhalen het zicht op de verhaallijnen wel eens verloor, blijft deze productie de hele avond in het spoor. Daardoor kan de kijker volop genieten van de vormgevings-kwaliteiten van Korving en tegelijkertijd het verhaal prima volgen. Dat kan bijna niet anders dan het gevolg zijn van de samenwerking met regisseuze Els Damen. Wat een kracht.
Een andere constante in het werk van het WMT is muzikaal leider Dennis Weelink. Met zijn 12-koppige orkest legde hij een stevig muzikaal fundament onder de voorstelling. Ik kon niet nalaten om even in de orkestbak kijken om te tellen of het er echt zo weinig waren. Dennis leidt dat orkest ingetogen maar strak! Niks geen poeha: gewoon zorgen dat het klinkt! Om dat fundament van gewapend beton te maken, heeft Dennis ook het ensemble tot een eenheid gesmeed. Het nummer dat mij qua ensemble het meest is bijgebleven is 'Rood, Wit en Trouw'. Een feestje! Ook door de choreografiën van Tim Aafjes, die ondertussen de nodige faam heeft opgebouwd en zich met zijn Stichting Evolutio inzet voor de ontwikkeling van danstalent in Oost Nederland. Dat gaat het gezien deze voorstelling duidelijk goed af.
Tenslotte, de acteurs van het verhaal. 17 mannen, vrouwen en kinderen. En geen ervan wankelde ook maar een seconde. Ach, natuurlijk kunnen we zien en horen dat het mensen zijn die dit niet professioneel doen. Dit doen ze als hobby, naast hun werk in een paar uurtjes per week. Maar dat mogen we ook zien. Dat brengt het spel en de zang zo dichtbij! Die transparantie hindert de voorstelling geen moment, integendeel, het voedt de bewondering voor wat er op dat podium allemaal gebeurt.
Het WMT heeft zich met deze productie van haar beste kant laten zien. Een voorstelling die ons, niet alleen als Achterhoekers maar iedereen die van prachtig muziektheater houdt, likkebaardend lekker doet verlangen naar de volgende. En waar we niet genoeg over kunnen vertellen aan mensen die het gemist hebben.
Wie: WMT
Wat: Musical "Big Fish" van John August & Andrew Lippa
Vertaling: Mark van der Heijden
Waar: Theater de Storm in Winterswijk
Wanneer: 23 en 24 november 2024
Regie: Els Damen & Jasper Korving
Muzikaal Leider: Dennis Weelink
Choreografie: Tim Aafjes