Controleerbaar Authentiek
Er is veel angst onder jongeren. Dat had ik wel gelezen. En onbehagen. Hun zelfbeeld schijnt hen parten te spelen. Het voldoet niet aan de voorbeelden die ze overal in de digitale wereld zien. Dat maakt hen weer onzeker, ongelukkig en depressief. En dat in een wereld die nogal wat van hen vraagt de komende jaren. Dan is er nog de Kunstmatige Intelligentie, die hen evenzeer ten dienste gaat staan als overbodig lijkt te gaan maken. Het leven is hen, kortom, te groot aan het worden.
Een middelbare school belde mij met de vraag of ik als Theaterdokter iets met vierde klassen HAVO aan Kunst & Cultuur wilde doen. In het kader van de introductie. Klassen 4 Havo bestaan immers uit clubjes leerlingen vanuit verschillende bronnen. MAVO stroomt naar HAVO, vakkenpakketten nopen tot herschikking van klassen en dan zijn er nog leerlingen die hun jaar overdoen. Dat moet aan elkaar gesmeed worden. Ik had een half uur per klas. Maar dat hoorde ik pas toen ik “Ja” had gezegd.
Als ik op scholen werk, heb ik minstens 2 uur nodig om leerlingen echt iets te laten ervaren over theater. Vaak zien leerlingen op tegen de gedachte zichzelf te moeten presenteren voor een groep. Vaak ook nog in een rol. Het is dus een kwestie de leerlingen eerst een gevoel van veiligheid te geven. Daar ben ik al een half uur aan kwijt. Wat kun je doen in 30 minuten?
Back to BasicsSoms heb ik makkelijke dagen en dit werd er zo een. Mijn gedachte was:
“Als kennismaken het doel is, dan gaan we ook kennismaken.” In klassen van pakweg 25 leerlingen kan ik in 30 minuten ongeveer een minuut aandacht geven aan elke leerling. Dat gaan we dus doen. Maar, het moet wel iets zijn dat beklijft. Ik zette een kring met stoelen klaar in het lokaal en wachtte af.
“Oh nee! Een kring.” Was een van de eerste reacties van de binnentredende jeugd. Ah! Dat van dat parten spelende zelfbeeld zou zomaar kunnen kloppen: zitten in een kring voelt nou eenmaal niet voor iedereen veilig. Je zit daar maar open en zichtbaar jezelf te wezen en iedereen kan zien hoe je er uit ziet. Mijn verzoek om de tassen van de schoot te halen en onder de stoel te zetten werd dan ook begroet met een vermoeide zucht, maar even later zat iedereen dan toch zichtbaar te zijn in hun groep.
“Vertel ons je naam, je leeftijd en waar je vandaan komt. En één bijzonderheid over jezelf waardoor wij ons jou kunnen herinneren.” Dat was de opdracht. Ik schreef van elke leerling die dingen op een Post-It en plakte al die Post-Its op een groot vel. Zo ontstond de eerste “Groepsfoto” van de klas.
Ik zal niet zeggen dat het voor de leerlingen makkelijk was, die bijzonderheid te verzinnen. Dat wist ik ook wel, daarin zat hem namelijk de kneep. Talloze drempels moesten geslecht worden, maar die dag gebeurde zes keer het wonder: IJs dat in de loop van de kring langzaam smolt. Schroom die voorzichtig afgelegd werd. Moed die beloond werd met Aandacht. Veelzeggende "groepsfoto’s" die van elke anonieme klas een authentieke groep maakte.
Controleerbare Authenticiteit Dat is een kernwaarde die in tijden van digitale werelden, sociale media en kunstmatige intelligentie steeds belangrijker zal worden. Omdat ze een anker zal blijken te zijn, een houvast. Die controleerbare authenticiteit kun je alleen veroveren in echt menselijk contact. In het confronteren van jezelf met anderen in elkaars fysieke aanwezigheid. Pas als je sterk genoeg bent in die analoge wereld kun je je veilig bewegen in de digitale wereld. Want dan weet je wie je bent.
Theater is een van de weinige vakken waarbinnen je dat onontkoombaar leert. Daarom zouden theatrale werkvormen basisactiviteiten moeten zijn op school en in de vrije tijd van opgroeiende mensen.
In theater kun je wel een rol spelen, maar je kunt je niet verstoppen