Diagnose KTD - Een blijde, maar wel een beetje trage boodschap

Je kunt soms uitzien naar een voorstelling. Omdat je de groep goed kent en weet dat het hoe-dan-ook een fijne avond wordt. KTD staat bij mij te boek als zo’n groep. En als die voorstelling ook nog eens wordt gehouden in de Streeckgenoot in Doetinchem word ik extra blij. Want wat een fijne, sfeervolle ruimte is dat. Een beetje creatieve toneelgroep als KTD kan daar helemaal los gaan in de vormgeving. En dat hebben ze ook dit jaar weer gedaan. Ha! Wat een feest om daar te gaan kijken: links, rechts, voor, achter, hoog laag, overal was er weer van alles te zien.

Het Ro-theater
KTD had de smaak van het RO-theater blijkbaar goed te pakken want nadat vorig jaar “Nog lang en gelukkig” tot succesvolle en feestelijke voorstellingen had geleid werd dit jaar gekozen voor een bewerking van “Moord in de Kerststal”. Dit schreef Arjen Ederveen in 2010 samen met Don Duyns als eindejaars-familievoorstelling en die beleefde een succesvolle tournee langs de schouwburgen. Regisseuse Jolijn Tuenter bewerkte dit stuk voor KTD en die bewerking zorgde -met de uitvoeringsdatum- voor een gepaste naamsverandering: "Kerst komt dit jaar na Pasen".

Goed voor de Achterhoek
Jolijn is het tweede deel van de blijde boodschap. Nog niet zo lang geleden is deze geboren Achterhoekse afgestudeerd aan de theateropleiding in Tilburg en ze kreeg dit jaar de kans terug te keren naar haar geboortegrond om bij KTD een regie te gaan doen. Dat is goed voor Jolijn, goed voor KTD en al helemaal goed voor de Achterhoek. Want er is in onze regio een schreeuwend tekort aan jonge theatermakers en het is KTD dan ook te prijzen dat zij dit project met Jolijn zijn aangegaan.

Geen appeltje-eitje
Het heeft -begreep ik- Jolijn in dat proces niet in alles meegezeten: spelers die na 2 maanden hun rol terug geven omdat ze te druk zijn of iets dergelijks, kunnen het leven van een regisseur knap lastig maken. Ook het stuk dat ze ter hand nam was niet direct een appeltje-eitje. In 2010 kostte de uitvoering 5 schrijvers, 3 choreografen, 4 grimeurs, 2 decorontwerpers, 6 poppenspelers, 10 zingende acteurs en een hele trits dansende kinderen. KTD heeft veel van die mensen niet, dus moest er nogal wat uit het stuk geschrapt worden. En schrappen is -zo bleek wel- een vak apart.

Losse eindjes
Ik heb het stuk in 2010 niet gezien. Soms is dat een voordeel, maar afgelopen vrijdag vond ik dat toch jammer. Gedurende de avond verlangde ik steeds meer naar kennis over het oorspronkelijke verhaal, want de uitvoering zelf had te veel losse eindjes die ik niet aan elkaar geknoopt kreeg. De kluts van het Kerstverhaal, Driekoningen en Agatha Christie was absoluut intrigerend, maar wat die kluts inhoudelijk op zou moeten leveren bleef -wat mij betreft- in nevelen gehuld en ik vrees dat het schrapmes daar debet aan is geweest. Is dat erg? Een beetje wel, maar het vakmanschap van de spelers van KTD en de gekozen regie zorgden er gelukkig wel voor dat ik me ondanks alles heel goed vermaakt heb.

Ik zou heel graag vertellen wie welke rol zo mooi vertolkte, maar KTD doet niet aan gedrukte programmaboekjes en dat is een misvatting. Want ik ben juist heel erg geïnteresseerd in het productieproces, de gemaakte keuzes en andere achtergronden. En waar ik kort geleden ageerde tegen de traditie bij veel verenigingen om én een programmaboekje én een voorzitter in te zetten om voor én na de wedstrijd al die informatie met het publiek te delen, KTD doet geen van dat alles en dat is doodzonde. Ik ken Jorn Snelting (Herbergier), Sander Ambrosius (Jozef) en Susan Raben (Koningin Melchior) toevallig goed dus die kan ik wel plaatsen, (en wat speelden ze weer heerlijk!) maar de namen van de andere spelers wil ik ook zo graag leren kennen: die verrukkelijke Maria, die schattige Os en Ezel, die heldhaftige Engel, die andere koninginnen, de Kok, het sloofje, Agatha Christie, ik zou de namen van die acteurs zo graag op papier hebben gehad, want ik schreef al eerder: ik kan die niet zelf onthouden. Vorig jaar kreeg ik ze nog op een servetje geschreven, dit jaar heb ik er maar niet meer naar gevraagd.

Nog een Blijde Boodschap
Tot slot dan, om af te sluiten met een laatste blijde boodschap. Ik mocht die na de voorstelling aan de bar ontvangen en die luidde dat KTD speler Jack van Liesdonk niet meespeelde omdat hij bezig is met een regisseurs-opleiding. Hopelijk niet per se alleen voor KTD, want wat mij betreft mag Jolijn daar nog wel een paar jaar blijven regisseren. Maar vooral voor andere amateurtoneelverenigingen in onze regio. Nieuwe regisseurs kunnen veel betekenen voor de ontwikkeling van deze mooie bedrijfstak en het feit dat Jack gaat regisseren mag met sterren aan de hemel worden geschreven en door engelenscharen en schalmeien worden aangekondigd.

Wie : Klein Theater Doetinchem
Wat : Kerst komt dit jaar na Pasen
Waar : De Streeckgenoot Doetinchem
Wanneer : 19 april 2024
Regie : Jolijn Tuenter